Raw Sushi – Etta på Raw-Recept-toppen (om jag hade en sån)

Nu ni ska ni få ta del av mitt hittills bästa recept inom Raw Food världen.
För den som gillar sushi är det här en riktig skatt! Till och med hemmagjord inlagd ingefära. Lätt att göra också så bli inte skrämd av det långa receptet!
Här hittade jag receptet.

sushi 004b

Norirullar (sushi-rullar)

5 ark nori-alger

Fyllning (istället för ris):
2 1/2 dl riven blomkål
2 1/2 dl blötlagda solrosfrön
1 dl pinjenötter
1/2 dl rödlök
3 klyftor vitlök
3 matskedar tahini
1 tesked… (här var det tomt… vet inte vad det skulle vara men det blev gott ändå)
1/2 tesked svartpeppar

Kör alltsammans i matberedare tills blandningen är slät.

Grönsaker
Hackad sallad
Skivad tomat
Skivad avokado
Skivad gul paprika
Skivad gurka

Istället för wasabi
2 1/2 dl macadamianötter (mixa först så det är hackat ordentligt innan du lägger i annat)
2 1/2 dl blötlagda cashewnötter
(Här kan jag tillägga att jag varken hade macadamianötter eller cachewnötter, så jag tog lite blötlagda solrosfrön och vanliga mandlar istället (ej blötlagda).

1/2 dl hackad rödlök
1 tesked mald kummin
1 tesked havssalt
1 matsked limejuice
2 matskedar olivolja
2 1/2 dl vatten eller kokosnötsmjölk
Mixa allt tills det är krämigt.
Gör så här:
1. Stryk fyllningen över nori-arket.
2. Lägg på grönsaker.
3. Bred på ”istället för wasabi” och rulla ihop nori-arket.
4. Skiva i lagom stora nori-bitar, lägg upp vackert och servera med inlagd ingefära och soya.

Inlagd Ingefära

Marinad:
4 msk risvinäger
2 msk vatten
2 tsk honung eller agavesirap
2 tsk salt
Gör så här:

1. Skiva färsk ingefära i tunna skivor, tex med osthyvel eller potatisskalare.
Ju tunnare desto godare. 2. Lägg ingefäran i en burk med lock, salta och skaka om och låt ligga i 30 min
3. Skölj och krama ur ingefäran så att den blir så torr som möjligt
4. Lägg ingefäran i marinaden och låt stå i minst 15 min.

Den håller i ca 2 veckor i kylen och blir godare ju längre den ligger.

Kommentera

