Carottes Rapées à l’Avocat

Ojojoj, vilka minnen som kommer tillbaka när jag äter det här. Detta är ett typiskt franskt tillbehör, eller lunch helt enkelt som man kan köpa nästan var som helst i Frankrike. Eller göra själv hur enkelt som helst och det blir ruskigt gott. Detta har jag inte ätit sedan jag bodde i Frankrike så det här var verkligen en glad överraskning som påminner mig om den fantastiska tid jag hade där. På svenska skulle det väl heta, rivna morötter med avokado. Just blandningen med avokado hade jag aldrig testat förut men det blev verkligen en hit. Här kommer receptet för en liten portion (lite för liten faktiskt.. jag ville bara ha mer):

En riven ekologisk morot
En halv avokado
En skvätt balsamvinäger
En skvätt pressad citron
En nypa salt
Lite nymalen svartpeppar
Toppa med (helst blötlagda) solrosfrön och lite salladslök

Ät som det är eller lägg till något kött/ost/vegetarisk biff eller liknande. Jag åt det rakt av precis som det står ovan.

Wow säger jag bara! Det här blev en favorit.

Bild

Kommentera

