Hemmagjord ekologisk deodorant

Jag minns fortfarande när jag såg ett TV-program för många år sedan när de mätte halten av aluminiumrester i folks HÅR på grund av att de använt deodoranter med aluminium. Sedan jag börjat amma och ser min lille Gobit växa och inser att ALLT jag stoppar i mig verkligen påverkar honom. Det är ju av min mjölk han växer. Det får mig att vilja välja de allra finaste ingredienser till min mjölk för min allra finaste pojke. Häromdagen stötte jag på ett recept på naturlig deodorant som man kan göra själv hemma. HUR LÄTT SOM HELST. Det tar max 3 minuter i arbetstid och vips har man en ekologisk deo (om du väljer ekologiska produkter givetvis) som faktiskt funkar finfint! Har testat själv i några dagar nu och jag är väldigt nöjd! Jag körde med Kung Markattas kokosolja som har lite kokoslukt, men det finns även luktfria alternativ, tex kokosfett från Biofood.

Recept 

1 msk Ekologiskt kokosfett/kokosolja
1 msk majsstärkelse eller potatismjöl
1 msk bikarbonat

Smält kokosfettet en aning om du vill (Det räcker med väldigt låg värme), blanda allt och häll ner i en liten burk. (Jag tog en överbliven Röd stenbitsrom-burk). Ställ i kylen i 1-2 timmar så att det stelnar. Därefter kan det förvaras i rumstemp (se upp bara så det inte blir för varmt, då smälter det igen!)

Här hittade jag receptet, där kan ni också läsa om lite kommentarer från andra som testat.

Kommentera

