Dinkelbröd på juicerester

Det känns ju så gött när man slipper slänga mat. Resterna från juicerna fryser jag ner i påsar och använder när jag bakar bröd. Just detta bröd skulle egentligen ha äpple i, men istället tog jag resterna från min morotsjuice och det blev succé! Brödet är väldigt enkelt och behöver inte jäsas. Det håller sig färskt och saftigt länge och passar utmärkt att frysa och är minst lika gott när man tinar det igen.

Fruktbrod

Här kommer receptet: Det hittas även på recept.nu och heter Renées goda bröd.

Antal bröd: 1
Färdigt på: 1h 40 min

Ingredienser

2 dl havregryn
5 dl siktat dinkelvetemjöl
1 dl linfrön
1 dl russin
1 dl grovt hackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 nypa havssalt
4 dl naturell yoghurt
3 msk honung
1 st äpple
2 msk blandade frön till topping
10 st örtblad till dekoration

Gör så här

  1. Sätt ugnen på 175 grader.
  2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke utom fröna som ska strös på brödet.
  3. Rör sedan ner yoghurt och honung.
  4. Riv i äpplena.
  5. Lägg ett bakplåtspapper i en brödform och häll ner smeten.
  6. Strö på fröna och lägg på några örtblad.
  7. Grädda brödet på nedersta valsen i cirka 80 minuter. Kontrollera brödet med ett träspett – är det torrt så är brödet klart.
Kommentera

