Smaskiga dinkelpannkakor

Låg och läste en mysig blogg här på morgonen http://hostlycka.blogspot.se/ där hon skriver om barn och mat och sitt liv. Gillar hennes idéer och särskilt hur hon fixar nyttiga godsaker till sin son som visst blivit en riktigt frisk liten krabat. Fastnade även för detta inlägg där hon tipsar om diskussionen om ”det vita giftet” – mjölk, mjöl och socker som visades på TV4s Efter tio. Finns att se på SVTplay. Man blir ju lite skrämd hur mycket dessa varor kan påverka känsliga små liv, att det kan framkalla exem, hyperaktivitet, och magproblem hos vissa. Men blir också så oerhört glad att se att lösningen inte är att låta barnen få en diagnos och låta dem äta medicin hela livet, utan att helt enkelt utesluta vissa varor ur kosten. Det är synd att så få läkare kan ge förslaget om att prova en koständring, utan istället väljer att medicinera eller inte göra någonting. Hur kan man i beräkningarna utesluta kosten när till och med medicinering handlar om att tillföra ett ämne till kroppen för att få en viss effekt? Uppenbarligen har man tro på att det man stoppar i sig kan göra en skillnad (men endast om det är i tablettform!), varför skulle en liten kapsel medicin ha mer effekt på kroppen än de kilovis ämnen som man sätter i sig på en vecka i form av mat?

Jag blev riktigt taggad efter att ha sett det här, jag minns ju själv effekten jag fått genom att ha uteslutit just dessa saker. Jag längtar tillbaka till den nyttiga kosten och hoppas lite i taget kunna återgå till det min kropp mår allra bäst av. Så idag gjorde jag mig istället dinkelpannkakor till lunch som blev en hit. Här kommer receptet:

Dinkelpannkakor med havremjölk

6 dl havremjölk

4 dl dinkelmjöl – fullkorn

1/2 tsk salt

3 ägg

1 msk kokosfett

Stekte i äkta smör. Första pannkakan blev helt förstörd, men resten fick riktigt krispiga kanter och smakade utsökt med lite lönnsirap på.  Minst lika goda som vanliga pannkakor. Tror nog man kan slänga i lite äkta vanilj också för att variera sig lite.

Lämna en kommentar