Het tomatsås med bulgur och favoritdressing på spenat #2

Det här är uppgraderingen av den heta tomatsåsen  med bovetespirelli. Jag åt så jag trodde jag skulle spricka så gott var det. Den påminner om min favoritrecept på Napoleonkyckling. Förutom att det inte var någon kyckling i den här. Jag modifierade receptet en aning som sagt, så här kommer det:

1 gul lök
 1/2 rödlök
2 små vitlöksklyftor
1/2 aubergin
1/2 squash
1msk olivolja
7 soltorkade tomater i olja (santa marias är goda)
1 burk krossade tomater
1tsk torkad basilika
1tsk torkad oregano
en skvätt äppelcidervinäger
1/2 hönsbuljong
2 färska tomater

salt och svartpeppar efter behag
Toppa med svarta oliver 

Nu till det viktigaste:
Serveras med fullkornsbulgur (eller nåt annat som du gillar) och en sallad med färsk spenat med favoritdressing till:

3 msk olivolja
1msk äppelcidervinäger
drygt 1 tsk slotts sötstarka senap
salt och nymalen svartpeppar 

Den här dressingen blir liksom perfekt till tomatsåsen. Den passar så fint att jag till och med gärna skvätter lite dressing även på maten.

Kommentera

