Kyckling (eller vad du vill) med sesamolja och lime

Va! Kyckling säger ni. Ja säger jag. Måste ju på nåt sätt bli av med lite frysmat. Men alltså, jag är inte så sugen på kyckling längre. Tyckte själva maten blev god men kyckligen åt jag bara lite grann av. Det här kan man ju göra med bara grönsaker, för blandningen var mumsig. Receptet hittade jag i Täby Danderyd magasin # 17.

2 Kycklingfiléer
skal från 1 lime
olivolja
salt
peppar

Grönsaksmixen
Halloumi
Blomkål (jag tog broccoli)
Färska sockerärtor i strimlor
1 färsk chili 
sesamolja
1 dl cachewnötter
olivolja
salt
peppar 

Stek kycklingfiléerna i olivolja tillsammans med rivet skal av limen. När de stekt klart, häll över lite limesaft. Stek sedan halloumi i tärningar så de får lite färg, släng i resten av grönsakerna med lite sesamolja och stek lätt, salta och peppra och häll över lite lime. Servera med lite färsk spenat eller nåt annat grönt och fint. Färsk broccoli blir nog bäst, se till att den inte blir för överkokt, ska vara lite tuggmotstånd.

Till detta gjorde jag en mangomix som såg ut så här:

1 avokado
1 tchilifrukt
1 mango
lite olivolja
lite vinäger
1 riven Vitlöksklyfta
salt

Hacka allt i småbitar, blanda och låt gärna stå i kylen en stund innan servering.

Dagen efter åt jag en spenat och jordgubbssallad till. Alltså JORDGUBBAR är så bra i sallad. Och till den här rätten blev det alldeles fantastiskt gott. Den salladen hade bara färsk spenat och jordgubbar. Extrordinärt gott!

Kommentera

