Gratinerade risblad med fetaost

Den här var nog min favorit hitills i Ulrika Davidssons bok Raw food med Två detox veckor. Den finns på sidan 90. Jag modifierade dock receptet en del eftersom jag inte hade rostade paprikor. Det är alltså risblad (går att köpa på asiatiska butiker billigt) fyllda med massa gobitar som man gratinerar i ugn. Fullkornsriset kokade jag med lantbuljong, lite salt och en delad vitlöksklyfta, det blev riktigt mumsigt, jag som absolut inte gillat fullkornsris förut. Jag gick och smååt av riset precis som det var under tiden jag förberedde rätten. Bra betyg! Jag använde fullkornsris från Saltå kvarn. Istället för rostade paprikor så hade jag i hackade soltorkade tomater och massa färsk tomat i halvskivor. Fetaosten i blandningen gjorde verkligen susen. Jag ser här nu att jag faktiskt missade basilikan också, men det blev ju ett alldeles strålande resultat ändå. Perfekt att ha i lunchlådan, den var precis lika god dagen efter trots att jag värmde upp dem i micro. Undrar om de går att frysa in? Det var nämligen lite meck att göra. Riset tar ju ett tag att koka, och att göra de små knytena tar också sin tid. Nästa gång tror jag att jag blandar alltihop i en enda stor röra och klickar i bladen bara. Se till att ha fetaost som är gjord på getmjölk, det är tydligen den äkta varan.

Mor och far,  nyblivna koägare, vad säger ni om att skaffa en get och göra egen fetaost?

One thought on “Gratinerade risblad med fetaost

Kommentera

