Maten är magisk

Nu är jag fullkomlig övertygad. Maten ÄR Magisk. I helgen fick jag nämligen min mens, det i sig kanske inte är så magiskt, men faktumet att jag inte ens märkte att jag fick den, och faktumet att jag inte hade ont på hela dagen, hela natten eller nästa dag igen – DET är magiskt!  Magen mådde prima på alla sätt och vis. Det enda jag märkte var att jag inte var särskilt hungrig under första dagen. Jag var mest sugen på soppa, vilket jag också drack massor av, det blev misosoppa och hemmagjord nyponsoppa.

Det hela är ju nästan lite för bra för att vara sant.

Hur är det möjligt att gå från fruktansvärda menssmärtor, riktigt dålig mage och ett måste att käka värktabletter till att nästa månad inte känna något alls? Jag började alltså ändra min kost efter julhelgen och har fortsatt sedan dess. Mestadels genom att laga Ulrikas mat, även om jag inte riktigt hållit mig till hennes frukostar. Jag har mest ätit havregrynsgröt med russin och lönnsirap till frukost. Även någon macka ett par gånger och druckit ett par glas mjöl under månaden som gått.

Mirakel nummer två är min hy. Kanske för tidigt att säga redan… fast ändå inte. Jag började märka skillnad redan efter två veckor, sen började jag fuska lite och under en och samma helg åt jag både sushi (vegetarisk, men väldigt sockrig tror jag), tomatsoppa och snabbmakaroner, kycklinggryta och ett helt gäng mackor. Samma helg började finnarna dyka upp igen. Men så fort jag återgick till detox-käket igen så tog det inte många dagar innan hyn började klarna igen.

Uppenbarligen är det något som händer med kroppen. Energinivån har jag inte märkt någon direkt skillnad på. Jag har ju alltid varit rätt speedad och har ju aldrig haft några problem med att hålla igång hela dagen, snarare tvärt om. Det kan jag fortfarande förstås men ser att Matkoman som då och då kunde dyka upp på jobbet efter en riktigt tung lunch inte har infunnit sig en enda dag.

Det är en helt ny känsla att inte känna sig mätt efter maten. (Oroa dig inte nu Mamma, läs vidare, jag äter ordentligt!) Det kan ju verka konstigt att jag aldrig känner mig riktigt mätt i den bemärkelsen att jag bara inte orkar en bit till, då kan man ju tro att jag inte äter ordentligt. Men jag tycker snarare att jag hinner komma till en nivå där jag är nöjd, istället för mätt. En skön känsla bara när kroppen säger att jag ätit tillräckligt.

Så, sammanfattningsvis kan man nog säga att jag är rätt nöjd så här efter dryga tre veckors detox eller vad man nu ska kalla det. Och här kommer resultatlistan:

1. INGEN MENSVÄRK!

2. KLAR HY!

3. INGEN MER MATKOMA!

4. NÖJD!

One thought on “Maten är magisk

  1. Eftersom jag fullständigt litar på dig och ditt omdöme lovar jag att inte vara orolig även om det faktiskt fanns en liten anledning denna gång, men nu är jag lugnad igen,
    Puss från mor din

Kommentera

