Hemmagjord Nyponsoppa

Jag har börjat känna mig riktigt sugen på nyttiga saker. Det är snarare nyttigheter som lockar än en stor köttbit eller en godispåse. Visst, Chips kan jag faktiskt fortfarande bli rätt sugen på då och då. Ska försöka ge mig på att göra grönkålschips någon dag som tydligen ska vara riktigt mumsigt. Och Nyponsoppa, det har jag också bara längtat efter av någon anledning. Det är en sån där mysig soppa som tar mig tillbaka till barnsben, tillbaka till kökssoffan. Så, nyponsoppa har det blivit mycket av senaste dagarna. Hemmagjord och egenkomponerad. Här kommer receptet. Eftersom den är naturligt sötad krävs det lite invänjning för den ovane. Men tro mig, den här växer i smaken!

1 l Vatten

1 dl Nyponskalsmjöl

1 tsk rivet citronskal

1 msk Potatismjöl

Äkta Vaniljpulver

4 Dadlar

Agavesirap

Kokosfett

Blanda först nyponmjölet med vaniljpulver och potatismjöl.  Häll sedan i allt utom agavesirap och kokosfett och låt koka några minuter. Mixa soppan med stavmixer tills den är helt slät och finjustera sötsmaken med lite agave och eventuellt mer vanilj. Till varje glas varm soppa lade jag i en liten klump kokosfett som smälte. Fettet gjorde både smaken fylligare, konsistensen mjukare och förhoppningsvis mig lite bredare.

Lite kul om NYPONSKALMJÖL kommer här:

 Det innehåller fantastiskt mycket C-vitamin och massor av antioxidanter. Det är basbildande, närande, inflammationsläkande, avgiftande, bra för tarmfloran,
slemlösande, renar njurarna, läkande och stärkande för kroppens alla leder,
stimulerar tarmperistaltiken och är smärtstillande.

Kommentera

