Chokladmousse med avocado

Mer choklad, mer mums och mer lycka. Jag som chokladpuddingälskare har just hittat min nya favorit. Det här var ärligt talat det godaste i chokladväg jag ätit hittills. Basen till receptet tog jag från RAW FOOD med två detoxveckor med Ulrika Davidsson i vanlig ordning. Receptet finns på sidan 110. Jag använde accacia honung (som är osockrad) och äkta vaniljpulver. Och nu till de hemliga ingredienserna. Jag gjorde halva satsen för att testa först, med bara en Avocado. Den var god som den var, men inte fulländad. Lade därför i en tredjedels banan (ganska liten), lite hackad färsk ingefära och lite färskpressad citron.  Alltså, jag tror seriöst att den här moussen skulle vinna ett pris. I alla fall i min tävling. Ni vet kanske att det finns en ny mörk choklad med just ingefära och citron, det var härifrån jag fick inspirationen. Jag finner inga ord…

Moussen eller puddingen (skulle jag nog hellre kallad den) är ordentligt mättande. Hälften ställde jag in i kylen för att stå till sig lite. Ska bli intressant att se hur en blir efter en stund. Ska tillägga att jag hade någon matsked ovispad grädde som tillbehör, grädde är ett måste när det kommer till chokladpudding enligt min mening. Nästa gång får jag se om jag kan hitta något substitut som funkar.

Kommentera

