Rissallad

Dagens rätt bestod av en rissallad med broccoli och rostad paprika. Den hittar ni på sidan 63 i Ulrikas bok. Helt ok rätt som dock var godast att serveras genast. Uppvärmt blev riset lite torrt. Annars var det en väldigt enkel och snabblagad rätt, till och med olivtapenaden på sidan 121 var superlätt och blev riktigt god. Skulle nog vara ännu godare om man slängde i något lite mer krämigt med riset. En avocado kanske skulle göra susen. Det blir till att testa nästa gång.

Till kvällsmat provade jag soyayoghurt med tinade jordgubbar, solros- och pumpafrön. Med fröna blev det perfekt tuggmotstånd och jordgubbarna satte en riktigt god smak på yoghurten. Riktigt mumsigt, så den blir det oftare. Här kan man ju slänga i precis vad som helst.

Jag håller mig fortfarande till så mycket ekologiskt som möjligt även om det är dyrt. Jag tycker nog att mycket blir godare ekologiskt också. Möjligt att jag inbillar mig men paprikan var verkligen supergod, mild och fin i smaken. Avocadon likaså, den känns inte lika skarp i smaken och är grön och fin inuti utan bruna fläckar. Tomater har jag inte lyckats hitta några goda ekologiska ännu (förutom cocktailtomater förstås) jag får väl längta tills sommaren när det är dags att skörda mina egna. Jag börjar redan fundera på vad jag skall stoppa i jorden till våren. Blir lycklig bara att tänka på att det snart är dags att börja.

2 thoughts on “Rissallad

  1. Jag är igång! Hade tänkt att börja imorgon och ägna mån-tis att förbereda. Men när jag skulle äta frukost igår var jag sugen på rawfood gröt och sedan har det gått av sig självt. Jag har gjort egna recept inspirerade av boken men med det jag hade hemma. Idag har jag feber och svullna lymfkörtlar. Vi får se om jag orkar göra förbrödring och tomatknäcke som jag tänkt.

Kommentera

