Nystart – Raw food

Nu är det mer än ett år sedan som jag uppdaterat sidan, jag var ju så otroligt taggad. Men vad hände egentligen? Jag höll igång raw food dieten ungefär 10 dagar sist. Det var grymt. Men väldigt ansträngande om jag ska vara helt ärlig. Hittade ju inga recept som jag bara längtade efter att få göra igen. Jag spenderade timmar framför datorn för att leta recept, varje dag. Man vill ju ändå känna för det man stoppar i sig. Jag tror jag blev lite för ivrig och tog i för mycket eftersom jag knappt tillät mig att göra något annat än just raw. Och en dag hände det. Jag bara ORKADE INTE LETA efter ett enda recept till. Kvällen kom och plötsligt hade jag gjort mig en tallrik tomatsoppa. Älskade Findus Tomatsoppa med makaroner. Jag tror seriöst att tomatsoppa är ett av de tidigaste minnen jag har. Vi bodde i vår första lägenhet i alingsås. Jag var bara några år gammal och vi hade tomatsoppekrig. Det enda man behöver för att ha så där kul är just en tallrik tomatsoppa med makaroner och en sked. Lassa på de såsiga makaronerna på skeden och använd den sedan som slunga, gärna riktad mot något syskon. Findus Tomatsoppa kommer för evigt vara en av mina favoriträtter. Och med den favoriten föll hela min nyfunna diet. En tallrik soppa och jag kände mig besegrad. Allt var förstört tänkte jag. Dagen därpå blev ju den där tomatsoppan väldigt lätt att skylla på. Nu hade jag ju ändå inte lyckats hålla dieten fullt ut. Nästa tallrik varm mat blev ett lätt beslut och sen var det kört.

Så vad gör jag här igen? Några nyfunna cystor på äggstockarna, överproduktion i sköldkörteln och fruktansvärd mensverk har tvingat mig tillbaka i tankarna om bättre matvanor. Och sen var det ju det där med att bli mamma också, det skulle ju vara fantastiskt fint. Efter två år så börjar man ju undra lite. Låt mig se om det går att bli frisk, låt mig se om det kan ge oss en liten familj. Ja, sen var det ju min syster som med hjälp av mamma och min man klurade ut den perfekta julklappen: Boken RAW FOOD med två detoxveckor med Ulrika Davidsson. Så om jag får rikta ett tack till någon eller nåra så blir det den här tappra skaran människor som fick boken att hamna i mina händer, så fantastiskt genomtänkt. Och Ulrika, ett pris till dig för att ha lyckats få mig att älska den nyttiga maten. Efter fem dagar och minst i alla fall fyra fantastiska rätter senare tänker jag att jag aldrig vill sluta äta nyttigt och ekologiskt, utan att överdriva. Sedan julafton har jag frossat igenom boken säkert 7 gånger och längtat tills nästa maträtt.

Så, nu kör vi igen. Jag gör ett nytt försök. Nästan Raw och väldigt nyttig. Ulrika promotar inte bara Raw, utan allt som är nyttigt. Boken består av ca 75% Raw och 25% annat gott och nyttigt. Räddningen till den där tråkiga råa maten är rörorna, dressingarna och de där varma detaljerna, de rostade nötterna eller den stekta halloumiosten.

Veckans Meny:

Allt taget från RAW FOOD med två detoxveckor med Ulrika Davidsson.

Tisdag: Asiatisk qinoasallad med kokos – s 77

Onsdag: Chèvre chaud på aubergineskivor – s 95

Torsdag: Raw food- Soppa & Chèvre chaud på zucchiniskivor – s 101 , – s 95

Fredag: Blomkålstabouleh med halloumi och myntaguacamole – s 64

Lördag: Quinoasallad med halloumi och ärtpesto – s 55, – 123

Söndag: Quinoasallad med sockerärter och ärtpesto, Ajvar – och fetaostpizza och Avocadobakelse – s 55, 79, 60

Veckans inköpslista:

Svart och vit Quinoa , Färska minimajs, Färska sockerärtor, Babyspenat, Färsk kokosnöt, Mango, Lime, Salladslök, (koriander)

Aubergine, Chèvre, Sallad, Röd paprika,

Morötter, Gurka, tomater, rödlök, Chili, Zucchini.

Blomkål, Persilja, Mynta, Coctailtomater i olika färger, halloumiost, Avocado.

Röd, svart och vit Quinoa, Basilika (el. blandade färska örter), Frysta ärter, sallad, sockerärter, ärtskott, halloumiost.

Fetaost, Svarta oliver, Ajvar relish, Ruccola, Mandelspån

Avocado, Getost eller Fetaost, Squash, Rädisor, hampafrön (eller pinjenötter), spenatblad.

Alltid ha hemma:

Citron, Färsk Ingefära, Vitlök, Cachewnötter, Torkad basilika, Krämig vit balsamvinäger, Valnötter, Dadlar, Soltorkade tomater, Svartpeppar, Flingsalt, Mandlar, Pinjenötter, Olivolja, Rapsolja, Rödlök

Utvärdering

Asiatisk qinoasallad med kokos var frisk och fräsch i smaken. Efter den höll man sig verkligen vaken. Quinoan kokade vi med lite lantbuljong från Renée Voltaire som faktiskt är en riktig hit. Då både jag och min man har lite svårt för koriander struntade vi bara i den. Basilika eller persilja hade fungerat finfint men var inget måste. Lite extra flingsalt gjorde också susen.

Chèvre chaud på aubergineskivor blev helt klart en favorit. Den här gjorde vi helt efter recept men skippade valnötterna. Kan tänka mig att vilka nötter som helst skulle fungera, bara för att få lite mer motstånd.

Raw food- Soppa & Chèvre chaud på zucchiniskivor – Soppan var ok, min man tyckte verkligen om den och jag var lite tveksam. Vi värmde på den en liten aning för att det skulle bli lite mer soppkänsla. Men vi höll oss till fingervärme så jag tror vi behöll alla finfina vitaminer. Den kändes lite klen i smaken så den soppan fick jag verkligen krydda på med lite extra efter tycke. Det blev lite av varje – en liten skvätt äppelcidervinäger, en avocadohalva som blivit över, lantbuljong (Renée Voltaire) spiskummin och paprikakrydda. Här gäller det att ha goda tomater för att få fin smak. Tomater som finns i butikerna så här års är ju verkligen inte roliga. Körsbärstomater eller Romantica tomater på ICA är det enda som hållit måttet även vintertid.

Blomkålstabouleh med halloumi och myntaguacamole – Överraskande god. Jag är inte mycket för blomkål så tänkte mig nog en halvdan middag den här gången. Men tro det eller ej. Blomkål i en mixer med citron och kryddor blir liksom något annat än torra små trädkronor. Glatt överraskad slukade jag alltihop. Min man som inte tycker om persilja hade lite svårt för denna sallad så nästa gång ska vi testa med basilika istället. Jag hade inte alls så mycket mynta i varken salladen eller röran som det stod i receptet, en knapp kruka räckte gott och väl.

Quinoasallad med halloumi och ärtpesto – den här hade jag inte planerat att göra så vi hade inga granatäpplen men det blev supergod ändå. Vi åt den istället med lite stekt halloumiost kvar från dagen innan, pinjenötter och ärtröran som också helt klart är en ny favorit.

Quinoasallad med sockerärter och ärtpesto, Ajvar – och fetaostpizza och Avocadobakelse – söndagsmiddagen blev lite av varje då vi delade denna med vänner. Vi slukade nästan alltihop men var nog överrens om att fetaostpizzan var väldigt god men lite torr. Den räddades dock av att vi även idag hade ärtpesto och quinoasalladen till. Avocadobakelsen var mumsig och gav också lite krämighet till pizzan. En skön mix som med all säkerhet hamnar å bordet igen. Nästa gång lägger vi på något saftigt på pizzan så är vi framme.

Äntligen är det nyttiga riktigt riktigt gott. Tack Ulrika.

One thought on “Nystart – Raw food

  1. Pingback: Risnudlar med kokosmjölk | Olivbladet

Kommentera

