För gott för att vara sant…

Igårkväll slängde jag lycklig ihop min första smoothie, jag hittade ett superenkelt recept och blev ivrig när jag såg att jag redan hade alla ingredienser hemma. Här kommer receptet:

Persiko smoothie

Persikor

Spenatblad

Vatten

Det låter kanske inte så speciellt, men det blev en hit!
Jag tog några persikor på burk, en näve spenatblad och lite vatten och mixade ihop allting med en stavmixer, det tog ca 30 sekunder och blev kanongott! Det enda lilla dilemmat var att jag tyckte det var lite för gott för att vara sant, att jag tog en titt på konservburken med persikohalvorna, tror ni inte att det står SOCKER på ingredienserna. Tack och lov var det mer persikor än socker, men ändå…

Det VAR för gott för att vara sant! Men jag tror nog jag kan hitta andra godbitar som verkligen är 100% raw.

Smoothisen drack jag det första jag gjorde när jag gick upp, ca 40 min senare åt jag en ordentlig portion havregrynsgröt med blåbär och havremjölk, som fortfarande inte är raw food. I morgon ska jag våga mig på en riktig GRÖN smoothie till frukost. Vi får se hur det går 🙂

Bovetesallad

Till lunch åt jag en lagom god sallad som legat och marinerat sig ett tag,  gjord på:

Groddat bovete

Blötlagda solrosfrön (8tim)

Röd paprika, hackad smått

Tomat, hackad smått

en aning purjolök

en mktliten Vitlök

Citron

Olivolja

Färsk Persilja

Salt och Peppar

Avocado

Den kändes väldigt nyttig och smakade dessutom ganska gott.

Middagen bestod av en enkel grekisk sallad, MED fetaost men UTAN oliver. Mest för att jag glömde oliverna.

Fetaost är troligen tokigt tabu i den ”levande föda-världen”, men det var väldigt gott.

Dressingen tänker jag definitivt göra igen.

Citrondressing

1 del färskpressad citronjuice

2 delar olivolja

lite färsk krydda (typ basilika, persilja, dill, mynta eller oregano) (jag tog bara basilika och det blev riktigt gott)

lite krossad vitlök

lite salt, nymald svartpeppar och lite stark senap efter smak.

Jag var och storhandlade på Coop idag också, faktiskt en bra affär för att handla ekologiskt, där finns faktiskt det mesta i ekologisk tappning, även om jag tycker att grönsakerna inte ser lika skinande och krispiga ut som de icke-ekologiska. Men det är nog bara ett gott tecken 🙂 Jag hittade nästan alla skumma ingredienser jag sett i raw food recept på senare som jag inte kunnat göra, för att det saknats ”carob pulver”, ”agave”, ”shoy” m.m. Det känns i alla fall väldigt bra att fylla vagnen med ekologiskt, även om det svider lite i plånboken. Men ska man äta allt som det är känns det rätt viktigt att man inte äter sig mätt på bekämpningsmedel.

Kommentera

