Min egen grönkålssallad

Dagens lunch/middag blev en riktigt lyckad komposition. Det blev min egen lilla blandning av några favorit ingredienser. Morfars grönkålsstuvning på jul har varit min favorit sedan länge, men jag hade aldrig provat på färsk grönkål förrän idag. Det blev en riktigt snygg och god sallad som lätt får 4 olivblad av fem möjliga.

 

2 Portioner Grönkålssallad

2 Stora blad färsk grönkål ( helst ekologisk )

ett gäng mandlar och lite russin

1 avokado

Favorit dressing

3 msk olivolja

1 msk äppelcidervinäger

Slotts starka senap efter smak (1-2 tsk)

en ordentlig nypa flingsalt och nymalen svartpeppar.

Jag rev grönkålen i lagom stora blad och blandade alltsammans i en skål, hällde över dressingen och toppade med lite nypressad citron och flingsalt.

 

Dressingen ovan är verkligen en favorit som går hem på nästan vilken sallad som helst.

Det näst bästa med det hela var känslan efter att ha ätit sig nöjd (just det, nöjd… för mätt tyckte jag inte att jag kände mig varken igår eller idag). Nästan uteslutet varje söndag brukar jag bli helt slut efter maten och gärna lägga mig att vila en liten stund, men inte efter den här salladen, jag har känt mig pigg och nöjd hela dagen.

Kommentera

